En av höjdpunkterna på året för alla båtentusiaster, eller något som i alla fall borde vara det, är Båtveckan. Den anordnas i Öregrund, en tätort i norra Roslagen som ligger runt en djup vik. Det gör att orten är den perfekta platsen för att anordna en festival där båtar och vattenaktiviteter står i centrum!

Båtveckan kommer att äga rum mellan den 28 juli och den 4 augusti 2018, så man har med andra ord gott om tid att boka in festivalen i sin kalender. Under veckan, som av arrangörerna beskrivs som en ”festivalvecka”, kommer det att anordnas aktiviteter nästan dygnet runt, och alla, oavsett ålder, kan sannolikt hitta något under festivaldagarna som intresserar en.

På dagarna kan man till exempel ta del av båtrace, olika familjeaktiviteter, after beach och annan underhållning. För de som fortfarande har energi kvar förvandlas sedan festivalområdet till en utomhusnattklubb på kvällarna och nätterna, då en rad artister och DJ:s spelar på festivalens scener. Tidigare år har man kunnat se artister som Miss Li, Takida, Hoffmaestro, Norlie & KKV, Björn Rosentröm och Petter på Båtveckans scener. Musiken håller igång ända fram på morgontimmarna, så om man vill kan man stanna på festivalområdet nästan dygnet runt och börja om med nästa dags aktiviteter på en gång. Några timmars sömn rekommenderas dock för att man ska orka med allt som festivalen har att erbjuda.

Båtveckan avslutas med dunder och brak i samband med Roslagsloppet den 4 augusti. Öregrund är målgången för detta prestigefyllda lopp, som har anordnats ända sedan 1962. Roslagsloppet är ett av de största offshore-racen i världen, och går mellan Stockholms ström och Öregrund, vilket är ungefär 135 sjömil. Eftersom målgången är i Öregrund får festivalbesökarna uppleva den mest spännande delen av loppet, och under dagen körs flera olika klasser i tävlingen, varför det sker regelbundna målgångsrace i viken som utgör spännande intervaller i festivalens underhållning.

Att anordna en festival som Båtveckan, med många besökare och ett ganska öppet festivalområde i stadsmiljö, är en utmaning av flera anledningar, bland annat med tanke på säkerhetsaspekten. En annan sak som måste lösas är att det lätt ska gå att se vilka som har köpt biljett till festivalen och inte. En smidig lösning som många festivalarrangörer använder sig av är så kallade festivalarmband, som fästs runt handleden och som enkelt visar att man hör hemma på festivalområdet. Det finns flera olika varianter att välja mellan på Printer.se, som enkelt kan förses med en logotyp.

november 30, 2017